top of page
Zoeken

Werk aan filmeducatie in de bovenbouw met deze interactieve opdracht!

Foto van schrijver: Ruurd BoumanRuurd Bouman

Geluid is heel belangrijk in een film en geeft een extra dimensie. Door geluid herkennen we de stem van een personage of horen we iemand huilen die niet in beeld is. We krijgen meer informatie en kunnen het verhaal beter volgen.


Wat heb je nodig?

- Fragment uit een stomme film

- Materialen om geluid mee te maken

- Opnameapparatuur, bv. smartphone


1. Bekijk een stomme film en bespreek met de klas hoe deze bij hen overkomt. Is het heel anders dan een film met geluid?


2. Bedenk samen welke geluiden er missen voor muziek, dialoog en geluidseffecten.


3. Daag de leerling uit om zelf de geluiden te maken. Je kunt rollen per groepje verdelen of de klas dezelfde opdracht geven.


  • Muziek: de kinderen zoeken op internet een passend achtergrondmuziekje voor bij de film.

  • Dialoog: ze bedenken wat de mensen kunnen zeggen en spreken zelf mee.

  • Geluid: een deur die dichtgaat, een stoel die kraakt. kunnen ze met stem en middelen de geluiden maken die te horen zijn in de film?


4. Speel de film nogmaals af en laat de kinderen het verzonnen geluid toevoegen. Zorg dat iedereen hun volume en tempo op elkaar afstemt.

5. Wat vonden de leerlingen van de opdracht? Vinden ze dat geluid onmisbaar is voor een film?


Veel succes!


Ruurd Bouman

Videograaf KennisBeeld





Comments


Kijk, leer en groei met KennisBeeld
Kijk, leer en groei met KennisBeeld

Benieuwd naar wat KennisBeeld voor uw organisatie kan betekenen?

We bespreken graag vrijblijvend met u de mogelijkheden.

Bedankt voor uw bericht.

Copyright © 2025 KennisBeeld - Alle rechten voorbehouden - KvK: 91075238  btw-id: NL004868257B78

bottom of page